Chromebook گوگل،‌ نوآورانه‌ترین لپ‌تاپ در CES 2014
در بزرگ‌ترین نمایشگاه محصولات الکترونیکی جهان Chromebook گوگل تنها لپ‌تاپی محسوب می‌شد که در آن نوآوری به کار رفته بود.

این نمایشگاه که با نام CES ۲۰۱۴ برگزار شد نام Chromebook را به عنوان نوآورانه‌ترین لپ‌تاپ جهان معرفی کرد و طی آن اعلام شد که شرکت‌های بزرگ الکترونیکی قصد تولید محصولات جدید مبتنی بر آن را دارند.


به گزارش ایتنا از شماران سیستم در این نمایشگاه شرکت توشیبا لپ‌تاپ Chromebook خود را با طراحی زیبا معرفی کرد.
شرکت دل نیز مدل‌های مختلف این رایانه همراه را که طی هفته‌های قبل معرفی کرده بود، در معرض دید عموم قرار داد.

در بخش دیگر شرکت لنوو از نوت‌بوک جدیدی مبتنی بر سیستم‌عامل رایانه‌ای گوگل رونمایی کرد و توضیح داد که به‌زودی آن را وارد بازار جهانی می‌کند.

به طور کلی باید گفت Chromebook هم‌اکنون یک لپ‌تاپ پیشرفته محسوب می‌شود که کاربران اینترنتی می‌توانند استفاده‌های فراوانی از آن ببرند.
خرید این محصول در حال حاضر به مراکز آموزشی، سازمان‌ها و مراکز اینترنتی توصیه می‌شود.

شرکت IDC نیز با پایان یافتن نمایشگاه CES اعلام کرد که Chromebook بر بازار جهانی رایانه‌های شخصی تاثیر فراوان گذاشته است و به‌زودی به یکی از رقبای ویندوز تبدیل می‌شود.

این لپ‌تاپ هم‌اکنون با قیمت بین ۱۹۹ تا ۲۴۹ دلار به فروش می‌رسد و بیشتر ابزارهای آن مبتنی بر اینترنت است.

 


برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 26 دی 1392برچسب:, | 12:21 | نویسنده : sajad |
 
 
LFD، نسل جدید نمایشگر‌های دیجیتال


از زمان معرفی اولین نمایشگرها که مونوکروم CRTها بودند، نزدیک ۹۰ سال است که می‌گذرد.
در این ۹۰ سال، پیشرفت‌های بزرگی در صنعت نمایشگرها انجام شده است. از انقلاب تلویزیون‌های رنگی، تلویزیون‌های تخت، LCDها، LEDها و به تازگی OLEDها یا تلویزیون‌های خمیده.

اما در این بین نوعی از نمایشگرها هستند که کمتر در مورد آنها کمتر صحبت شده است.
LFD یا (Large Format Display) یا نمایشگرهای حرفه‌ای بزرگ، نمایشگر‌هایی هستند که تفاوت‌های عمده‌ای با نمایشگرها و تلویزیون‌های موجود دارد و امروزه سامسونگ، از بزرگ‌ترین تولیدکننده این نوع نمایشگر‌هاست.

به گزارش ایتنا LFDها، ویژگی‌هایی دارند که آنها را با سایر نمایشگرها متمایز می‌کنند. این نوع نمایشگر‌ها، امکاناتی فراتر از یک تلویزیون ساده یا حتی هوشمند را به کاربر می‌دهد. 
مهم‌ترین ویژگی LFD، کامپیوتر داخلی آن است. کامپیوتری با مشخصات قدرتمند که به شما امکانات کامل با درگاه‌های مختلف یک کامپیوتر حرفه‌ای از جمله LAN، USB ۲.۰ و USB ۳.۰، HDMI، DVI، AV، VGA، DPو حتی پرت RS-۲۳۲C را می دهد. با این اوصاف، نیاز به کامپیوتر یا هر دستگاه ارتباطی خارجی از بین می‌رود.

از دیگر ویژگی بسیار مفید و کارآمد این نمایشگرها، قابلیت تبدیل به صفحه لمسی می‌باشد. قابلیت بسیار مفیدی که می‌تواند در کلاس مدارس، آموزشگاه‌ها و اتاق‌های کنفرانس استفاده شود.
از این نمایشگر‌ها نیز می‌توان به عنوان VideoWall استفاده کرد. به اینگونه که می‌توان با قرار دادن چند LFD در کنار هم، اندازه‌های دلخواه نمایشگر را ایجاد کرد.


شرکت سامسونگ LFD‌هایی با اندازه‌های متنوع، از ۲۲ تا ۹۵ اینچ تولید می‌کند.
به طور کلی، در مقایسه با نمایشگر‌های دیگر، LFD، ۱۵% در انرژی مصرفی کلی صرفه جویی می‌کند.
مشخصات دیگر LFD‌های سامسونگ را می توان به عمری بیش از ۵۰.۰۰۰ ساعت، دمای کار پایین، قابلیت کارکرد به حالت افقی یا عمودی و راحتی نصب و ارتقا می باشد.
کاربرد‌های عمده LFD‌ها متفاوت از تلویزیون‌های و نمایشگر‌های دیگر است.

به طور کلی، LFD‌ها می‌توانند بهترین جایگزین برای پروژکتور‌ها، تخته‌‌های مدارس و وایت‌برد باشد که مشکلات عمده آنها را به بهترین نحو حذف می‌کند.
یکی از بهترین کاربرد‌های این نوع نمایشگر‌ها در مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی است که اولین قدم در هوشمند‌سازی آموزش می‌باشد. در این صورت نه تنها دیگر نیازی به تخته سیاه یا وایت برد و پروژکتور خواهد بود، بلکه قابلیت‌های بیشتری به معلمان، اساتید و دانشجویان می‌دهد. صفحه‌نمایش بزرگ با وضوح بالا، قابلیت لمسی، کامپیوتر داخلی و قابلیت‌های بالای اتصالی کمک به سزایی در آموزش می‌کند.

امروزه بیشتر فعالان کار و تجارت سعی در اتوماسیون و دیجیتالی کردن فعالیتشان دارند. از دیگر استفاده‌هایی که از LFD می‌شود، استفاده در رستوران‌هاست. با ویژگی‌های LFD، مدیران رستوران‌ها می توانند رضایت بیشتری برای مشتریانشان جلب کنند.
مشتریان می‌توانند خودشان با استفاده از صفحه لمسی LFD، غذایشان را انتخاب و سفارش بدهند. رستوران‌ها نیز می‌توانند برای نمایش غذاهایشان با کیفیت بالا از LFDها استفاده کنند.

در تبلیغات نیز LFD‌ها می‌توانند نقش موثری ایفا کند. امروزه تبلیغات در فروشگاه‌ها، مراکز تجاری و محل‌های عبور و مرور مردم، از حالت بیلبورد ساده به تصاویر متحرک و ویدیو که جلب نظر بیشتری می‌کنند در حال تغییر هستند.
با ویژگی‌هایی که LFD‌ها دارند مثل VideoWall (کنار هم گذاشتن چند LFD و ایجاد تصویر بزرگتر)،کنترل چند LFD توسط سرور، کامپیوتر داخلی LFD، در عرصه تبلیغات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 26 دی 1392برچسب:, | 12:13 | نویسنده : sajad |

 

 

 

 


 

بحث حملات اینترنتی و هك های مختلف در سال های اخیر چنان پیشرفته و جدی شده كه متخصصان فضای مجازی سال ۲۰۱۲ میلادی را به عنوان سال جهنمی نامیدند.

 

اكنون افراد مختلفی در قالب هكرهای «كلاه سیاه» و «كلاه سفید» به فعالیت در فضای مجازی مشغول هستند و كار به جایی رسیده كه حتی دولت های برخی كشورها هم وارد این حوزه شده اند. با این وجود، همچنان برخی افراد به عنوان غول های هك یا سردم داران این بخش شناخته می شوند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، یك پایگاه اینترنتی به معرفی برخی از بزرگ ترین هكرهای جهان اقدام كرده و عكس هریك از آن ها را به همراه توضیحاتی منتشر كرده است.


دشمن سرسخت مایكروسافت


بر اساس اعلام این سایت، ریچارد متیو استالمن در دنیای مجازی به عنوان هکر شناخته نمی شود بلکه او را به عنوان رهبر مبلغان نرم افزارهای آزاد می شناسند. اما همین رهبر به علت قدرتی که در برنامه نویسی دارد هکر ماهری هم هست. در ضمن او از دشمنان سرسخت مایکروسافت است.

وی در دسته بندی هکرها یک هکر کلاه سفید است و در دنیای مجازی تا به حال خرابکاری نکرده ولی مانند هر هکری به حریم شخصی اعتقاد ندارد و می گوید تمام اطلاعات دنیا باید به اشتراک گذاشته شود.

این هکر روسی کنفرانس های بسیاری درباره هک و هکرها برگزار کرده و چهره هکرهای واقعی را به دنیا نشان داده است. یکی از کارهای معروف او هک کردن قوی ترین سیستم امنیتی مایکروسافت است.

استالمن در حالی که نماینده مایکروسافت در کنفرانس و در حال توضیح دادن همین مثلا قوی ترین سیستم امنیتی بود، به شبکه نفوذ کرد و در مقابل همه حضار و تنها در مدت هشت دقیقه نرم افزار را هک کرد و در فهرست سیاه مایکروسافت قرار گرفت.

 


خالق ملیسا


آیا تا به حال اسم ویروس ملیسا به گوش شما خورده است؟ این ویروس که فقط از طیق ای میل منتقل می شود، توسط دیوید اسمیت نوشته شد که برای یک دهه کل شبکه پست الکترونیکی را بدنام کرد.

ملیسا یک ویروس ساده است که روی ای میل ها می نشیند و اطلاعاتی ناخواسته را برای همان ای میل ارسال می کند. ملیسا در عرض یک هفته به ۸۰ سرور مختلف دسترسی پیدا کرد و اطلاعات آنها را برای افراد مختلف ارسال می کرد و سپس رمز عبور ای میل را برای دیوید اسمیت می فرستاد تا به تمام اطلاعات دسترسی داشته باشد.

اگرچه تا آن موقع ۶۰ هزار ویروس برای ای میل وجود داشت اما این رویروس خطرناک ترین اعلام شد و حتی خود اسمیت هم نتوانست آن را غیرفعال کند. این ویروس همچنان در دنیای مجازی به فعالیتش ادامه می دهد.

 

 


خالق کرمی که اینترنت را به هم ریخت


رابرت موریس سال ۱۹۸۸ یک کرم اینترنتی طراحی کرد. ویژگی این کرم این بود که نیازی به دانلود شدن نداشت و فقط با بازکردن یک سایت به سیستم کاربر منتقل و در عرض یک ساعت آن قدر تکثیر می شد که حافظه رم را پر می کرد. این کرم در عرض یک هفته حدود یک دهم اینترنت را آلوده کرد و بسیاری از سرورها و سایت ها را به تعطیلی کشاند.

موریس در همان سال دستگیر شد و در حالی که ابراز پشیمانی می کرد، گفت: فقط قصد داشته با یک نفر شوخی کند! او به دلیل آلوده کردن اینترنت، بزرگ ترین هکر آن سال شناخته شد و به پرداخت جریمه ۱۵ میلیون دلاری و پاک کردن کل اینترنت از این کرم محکوم شد. با این که موریس این کرم را کاملا از بین برد ولی چون این نرم افزار قابلیت خودتکاملی داشت، هنوز در بعضی قسمت ها نوادگان این کرم به صورت هرزنامه دیده می شوند. موریس با این که جریمه شده بود، ولی سال های بعد هم دست به اقدامات مشابهی زد.

 


جیمزباند هکرها


ولادیمیر لوین از قوی ترین هکرهای کلاه قرمز محسوب می شود. او اهل سن پترزبورگ روسیه است و یک ریاضیدان برجسته به شمار می رود.

لوین، سال ۱۹۹۴ به سیتی بانک که یکی از بانک های جهانی است تنها با استفاده از یک لپ تاپ ساده نفوذ کرد. او در ابتدا نتوانسته بود کار خاصی انجام دهد ولی بعد از یک ماه با پیدا کردن یک حفره امنیتی در سیستم بانک موفق شد به تمام حساب های موجود در این بانک دسترسی پیدا کند. او در ابتدا چند حساب مجازی به وجود آورد و سپس از حساب کاربران تمام جهان مبلغ ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار را به حساب مجازی خود منتقل کرد. یک هفته بعد در اثر یک اشتباه کوچک، پلیس بین المللی او را شناسایی و دستگیر کرد. لوین هنوز در زندان است و به عنوان هکر عمر کوتاهی داشته است ولی به علت حرفه یی عمل کردن به او «جیمزباند هکرها» می گویند.

 


۷ دقیقه و ۴۳ ثانیه مکالمه رایگان


جابز و وزنیاک از بنیانگذاران شرکت اپل هم هکر بودند آن هم از دسته کلاه سیاه! آنها از همان روزگار جوانی با یکدیگر همکار بودند و قسمتی از دوره جوانی خود را به عنوان هکر زندگی کردند. وزنیاک و جایز در زمینه هک تلفن ها و ایجاد ارتباطات بدون هزینه فعالیت می کردند. آن ها موفق شدند جعبه های کوچکی طراحی کنند که به مردم اجازه می داد بدون هزینه به مدت ۷ دقیقه و ۴۳ ثانیه مکالمه رایگان داشته باشند.

بیشتر مشتریان آن ها دانشجویانی بودند که برای تحصیل به آمریکا می رفتند و می خواستند برای ارتباط برقرارکردن با خانواده خود هزینه کمتری بپردازند. نرم افزار Skype که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد، بعدا بر اساس ایده جابز و وزنیاک ساخته شد.

 

 

دانته تاریک

کوین پولسن، متخصص هک از طریق امواج رادیویی است. او بیشتر هک های خود را از طریق تلفن همراه انجام داده است. پولسن بارها و بارها به شبکه های تلفنی مانند AT&T نفوذ کرده و سیستم آن ها را به مدت چند ساعت و حتی چند روز از کار انداخته است ولی شهرت خود را به علت هک تاریخی مخابرات واحد شبکه رادیویی KIISFM لس آنجلس آمریکا به دست آورد و از آن روز در جامعه هکرها با نام دانته تاریک شناخته شد.

شبکه رادیویی KIISFM در سال ۱۹۹۱ یک مسابقه رادیویی برگزار کرده بود و به برنده مسابقه اتومبیل پورشه مدل S۲۹۴۴ جایزه می داد. در آن زمان پولسن بسیار جسورانه عمل کرد. او تصمیم گرفت برنده پورشه باشد. سیستم مخابرات را هک کرد و تمام تماس های تلفنی به شبکه رادیویی را مسدود کرد. سپس برای لو نرفتن هک دیگری در شبکه تلفنی انجام داد و با شبکه، ۱۰۲ تماس تلفنی تقلبی برقرار کرد که هرکدام برنده می شدند، در حقیقت او برنده شده بود.

از آنجا که فکر برنده شدن او را از سیستم های امنیتی خود غافل کرد همان روز توسط هکرهای FBI هک و دستگیر شد. پولسن که برای بردن جایزه تمام سیستم مخابراتی کشور را مختل کرده بود به ۵۱ ماه حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد.

 


پسر مافیایی


یان رومانوسکی یکی دیگر از هکرهای مخوف روسی است. او تا به حال صدمات بسیاری به اینترنت وارد کرده است. رومانوسکی که به نام «مافیا بوی» نیز شناخته می شود به سایت هایی مانند یاهو، ای بی و آمازون حمله کرده است.

حملات او ماه ها کار این سایت ها را به تاخیر انداخته و صدمات مالی جدی به آنها وارد کرده است. بعد از حمله سال ۱۹۹۸ او به فروشگاه اینترنتی ای بی تمام حساب های شرکت خالی شد و تا مرز تعطیلی پیش رفت ولی رومانوسکی مقداری از پول ها را برگرداند و گفت اگر ای بی تعطیل شود من سرگرمی شب های تعطیلم را از دست می دهم!

سرانجام او در فوریه سال ۲۰۰۰ دستگیر شد. در دادگاه هیچکدام از اعمال خود را انکار نکرد. وکیل او گفته بود اگر رومانوسکی می خواست می توانست آسیبهای غیرقابل تصوری به شما وارد کند. رومانوسکی از طریق یک اسکریپت به نام Kiddie حملات خود را انجام می داد و تا سال ۲۰۰۰ که او این اسکریپت را در ازای آزادی اش نفروخته بود، هیچ کس آن را نمی شناخت و راهی برای مقابله با آن وجود نداشت. امروزه این اسکریپت حداکثر می تواند در حد یک هرزنامه عمل کند و خطری ندارد.

 

 

متواری همیشگی


در سال ۲۰۰۲ یک پیغام عجیب روی صفحه اصلی سایت ارتش آمریکا ارسال شد: «سیستم امنیتی شما مختل شد. من به تنهایی این کار را کردم».

مک کینن، مدیر یک شرکت کامپیوتری اسکاتلندی است. او اولین کسی بود که موفق شد یک نفره تمام سیستم های قوای دریایی، زمینی و هوایی ارتش آمریکا به همراه ناسا و ۹۷ شرکت عظیم کامپیوتری را در عرض یک شب هک کند.

مک کینن معتقد بود آمریکا اطلاعات محرمانه را روی سرورهای خود نگهداری می کند و می خواست به آنها دسترسی پیدا کند البته نتیجه هک های یک شبه او تنها خسارت ۷۰۰ هزار دلاری بود که به آمریکا وارد شد. مک کینن بعد از انجام این هک از اسکاتلند فرار کرد و تا به امروز پیدا نشده است. به همین دلیل اسرار هک او هنوز فاش نشده است.

 


سونی را به زانو درآورد


جورج هاتز بزرگ ترین هکر سال ۲۰۱۱ است. هاتز اسم مستعار است و تا به حال اسم واقعی او معلوم نشده ولی همه ما او را با هک کردن شرکت سونی و دستگاه پلی استیشن ۳ می شناسیم. از آن موقع او به عنوان هنرمند هکرها نیز شناخته شده و روش فرار از زندان او شاهکاری در دنیای هک محسوب می شود.

او توانست با استفاده از روش ابداعی خودش تمام اطلاعات استفاده کنندگان از PS۳ از اسم گرفته تا شماره حساب و آدرس محل سکونت را دربیاورد و شناسایی هم نشود. هاتز این حمله را در دو نوبت انجام داد و در هر دو نوبت هم پیروز شد و سونی را تا مرز سقوط پیش برد.

او در آوریل همان سال روش فرار از زندان خود را به صورت عمومی انتشار داد و شرکت سونی را بسیار خشمگین کرد زیرا با این روش بازی های PS۳ هم که گفته شده بود کرک نمی شوند، کرک شدند. به این ترتیب سونی تا هنگامی که برای این محصول بازی تولید می کند، متحمل ضرر و زیان خواهد شد.


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 21 دی 1392برچسب:, | 23:1 | نویسنده : sajad |

 

 

 

 


 

از آنجایی که فناوری همیشه پیشرو بوده، دنیای آی تی در سال 2014 وارد فاز جدیدی از محصولات و سرویس ها خواهد شد که در این مقاله سعی می کنیم به 10 تمایل و ترندTrend برتر اشاره کنیم:

 


1-      عینک گوگل / فناوری کامپیوترهای پوشیدنی وارد فاز اصلی می شود

نسخه بتای عینک گوگل در سال 2013 به قیمت 1500 دلار به صورت محدود بین توسعه دهندگان و برگزیدگان ثبت نام شده، توزیع شد و بعدا مباحثی مانند حریم خصوصی و ... عرضه آن را تحت تاثیر قرار داد. گوگل با کسب تجربیات لازم درباره فناوری کامپیوترهای پوشیدنی، قصد دارد نسخه اصلی را با قیمت پایین تر و حل مشکلات موجود عرضه کند. ماه می 2014 گوگل کنفرانس خود موسوم به I/O‌ را برگزار می کند که زمان خوبی برای عرضه رسمی نسخه نهایی است. سایر کمپانی ها نیز در حال توسعه محصولات خود در این زمینه بوده و سال 2014 به تعبیری سال فناوری کامپیوترهای پوشیدنی خواهد بود.

 

 

2-      آیفون و آی پد بزرگتر می شوند

نوت 3 در سایز 5.7 اینچ و گلکسی اس4 در سایز 5 اینچ مقدمه ای بر عرضه انواع گوشی و فبلت در سایز بزرگتر شد.بر اساس آمار تایید نشده اپل نیز در استراتژی جدید خود، سایز های بزرگ را در نظر گرفته و در لابراتوار خود مشغول تست زنی بر روی چند نمونه بوده تا بالاخره نسخه نهایی را بسازد. به همین دلیل کارشناسان از آیفون 6 با نمایشگر 5 اینچی (پاییز 2014) و تبلت 12 اینچی صحبت کرده اند و باید منتظر شد تا چنین ایده هایی در سال 2014 به واقعیت تبدیل شود.

 

 

3-       سال2014، سال ساعت های هوشمند

گلکسی گی یر سامسونگ در سال 2013 با دبدبه و کبکبه فراوان راهی بازار شد اما با وقوع مشکلات عدیده ، مورد استقبال قرار نگرفت و برخی اظهار نظر کردند که ممکن است ساعت هوشمند به طور کلی با استقبال سرد کاربران روبرو شود.

کمبود اپ روی ساعت، مشکل سیاه شدن نمایشگر، عمر کم باطری، گران بودن محصول از جمله مشکلات پیش روی ساعتهای هوشمند به طور کلی بوده لست.

آنچه می تواند بالقوه این مشکل را حل کند چیزی بنام iWatch‌ اپل است که اگر در سال 2014 با تقاوتهای عمده از ساعتهای موجود عرضه شود، می تواند این صنعت را رونق دهد. در غیر این صورت باید فاتحه ساعتهای هوشمند را خواند.

 

 

4-      ویندوز 8.2 و بازگشت منوی مورد علاقه کاربران، "استارت"

ویندوز 8.2 جدیدترین نسخه در سال 2014 با منوی استارت ویندوز به صورت کلاسیک و رابط کاربری جدید عرضه خواهد شد. سرمایه گذاری مایکروسافت روی یکپارچه کردن سیستم عامل ها و پلتفورم ها را باید در نسخه 8.2 و نسخه های بعدی پیدا کرد. از آنجایی که مدیر اجرایی مایکروسافت عوض خواهد شد باید منتظر تحولات بعدی در مایکروسافت نیز در بعد خدمات، سرویس ها و محصولات نرم افزاری و سخت افزاری بود.

 

 

5-      محبوب شدن سیستم عامل کروم

سیستم عامل کروم مبتنی بر مرورگر کروم گوگل در سال 2013 روی لپ تاپ هایی با نام "کروم بوک" عرضه شده و موفق شد تا در بازار گل کند. پیش بینی می شود در سال 2014 این سیستم عامل جدید با امکانات زیاد به صورت کلود و ... محبوب دلها شود. ارزان بودن، و قابل دسترس بودن از جمله دلایلی است که این سیستم توسعه پیدا کرده است.

 

 

6-      گسترش ابزارهای واقعیت مجازی در دنیای گیم

یک هدست جدید بنام Oculus Rift که حرکات گردن شما را هنگام بازی با گیم، دنبال کرده و به شما احساس واقعی حضور در خود گیم را می دهد، در سال 2013 عرضه شد. این کیت 300 دلاری توانست صنعت گیم را متحول سازد و قرار است نسخه های بعدی این محصول در سال 2014 توسعه یابد.

از سوی دیگر سیستم بازی ماشین بخار steam machine نیز تحول قابل توجه در دنیای گیم و برنامه سازان گیم در بعد نرم افزاری و سخت افزاری بود که در سال 2014 خود را بیشتر از قبل نشان خواهد داد.

 

 

7-     وب کم های سه بعدی روی اولترابوک ها

در سال 2013 دوربین موسوم به Creative Senz3D در لابراتوار مشترک  "کری ایتیو" و "اینتل" ساخته شد. دوربینی که دو لنزه بوده و با ترکیب گسچرهای پیچیده سه بعدی می سازد.

در سال 2014 اولین دوربینهای نصب شده روی لپ تاپ و اولترابوک ها به صورت سه بعدی را خواهیم دید. دو لنزه ها دارای ادراک عمیق بوده و به طور موثرتری انگشتان دست را ردیابی می کند.

 

 

8-     گوشی های هوشمند منحنی می شوند و رزولوشن بالاتر می گیرند

سال 2012 گوشی ها 720pبودند، سال 2013 به 1080p رسیدند و امسال توقع مردم بالاتر است. گفته می شود گلکسی اس 5 سامسونگ که سال 2014 می آید 2560 در 1440 بوده و رزولوشن بالایی خواهد داشت. البته سال 2015 را نیز سال نمایشگر های 4K نامیده اند که باید دو سال دیگر عرضه تجاری آن را شاهد باشیم.

 

 

9-     اولین لپ تاپ ها با USB Power Delivery
با USB Power Delivery می توان 100 وات برق را به صورت استاندارد داشت و در واقع یو اس بی نقش توزیع کننده برق را پیدا خواهد کرد.تصور کنید آداپتور لپ تاپ خود را از دست می دهید و باید کلی هزینه کنید تا یک آداپتور جدید بخرید. حالا با USB Power Delivery می توانید با خیال راحت لپ تاپ را شارژ کنید آنهم از طریق پورت یو اس بی.

در سال 2014 ورود اولین لپ تاپ ها مجهز به این فناوری را شاهد خواهیم بود که راهی بازار مصرف می شود.

 

 

10- پی سی های اندرویدی

لپ تاپ های اندرویدی در سال 2013 توسط اچ پی و ایسر راهی بازار شده و با استقبال مواجه شد. گفته می شود در سال 2014 پی سی های اندرویدی روی لپ تاپ و دسکتاپ توسعه می یابد که قسمت عمده آن بدلیل ارزان بودن، در سیستم های آموزشی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


منبع: تک مدیا نتورک


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 21 دی 1392برچسب:, | 22:58 | نویسنده : sajad |

 

 

 

 


 

امروزه روند پیشرفت تکنولوژی و ابداع تجهیزات مدرن به قدری سرعت گرفته که هر روز با خبری جدید در این زمینه مواجه می شویم. حتی اگر آخرین مدل از هر وسیله را خریداری کنید، طولی نمی کشد که مدلی جدیدتر و کامل تر از آن به بازار معرفی می شود.

 

مساله از آنجایی شروع می شود که شما برای خرید یک کالا به بازار می روید اما تنوع امکانات و گستردگی ویژگی های جدید آنها، تصمیم گیری را برای تان مشکل می سازد. احتمالا با واژه ها و اصطلاحات جدیدی رو به رو می شوید که حتی تا به حال اسم آنها را نشنیده اید. در مورد بازار خودرو نیز همین مساله صدق می کند.

خودروسازان همواره تلاش می کنند که آخرین تکنولوژی روز را در ساخت محصولات خود به کار برند و امکانات و تجهیزات مدرن را روی مدل های جدید عرضه کنند اما در کنار این امر، اطلاعات مشتریان نیز باید توسط مراجع معتبر به روز رسانی شود.

 

در ادامه قصد داریم شما را با معنای برخی از اصطلاحات خودرویی و عملکرد تجهیزات مدرن اتومبیل ها آشنا سازیم و برای این کار ابتدا به سراغ سیستم های نسبتا ساده می رویم.

 

● سیستم ترمز ABS:

Anti Lock Brake System یک سیستم ضدقفل برای ترمز بوده که به هنگام ترمزگیری، با قطع و وصل کردن ترمزها، از قفل شدن چرخ ها جلوگیری می کند. در خودروهایی که این سیستم وجود ندارد، قفل شدن چرخ ها باعث انحراف و سرخوردن خودرو می شود.

 

 

● سیستم EBD:

 

این سیستم روی ترمز ABS نصب می شود و وظیفه توزیع الکترونیکی نیروی بین ترمز بین چرخ ها را به عهده دارد.

 

● سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP:

این سیستم در بعضی از خودروها با نام های دیگری چون DSC و ESC هم شناخته می شود. سیستم های کنترل پایداری با کمک سنسورهای مختلف، شرایط خودرو را آنالیز کرده و به وسیله ایجاد تغییر در قدرت موتور، گشتاور چرخ ها، از سرخوردن اتومبیل در پیچ ها جلوگیری کرده و پایداری را بهبود می بخشد.

 

 

● سیستم ترمزگیری اضطراری:

 

این سیستم با نام هایی مانند BA، BAS و EBA روی خودروها عرضه می شود و عملکرد آن به این صورت است که اگر در شرایط اضطراری، پدال ترمز را به طور ناگهانی و با شدت زیاد فشار دهید، حداکثر نیروی ترمز را برای توقف خودرو مهیا می سازد.

 

● فرمان حساس به سرعت:

این سیستم در اکثر اتومبیل های امروزی دیده می شود و نقش بسزایی در جلوگیری از واژگون شدن خودرو دارد. در واقع عملکرد آن بدین صورت است که هرچه سرعت خودرو بیشتر شود، فرمان آن نیز سفت تر می شود زیرا عملکرد فرمان هیدرولیک، بسیار نرم بوده و چرخش آنها در سرعت های بالا ممکن است موجب به هم خوردن تعادل خودرو شود.

 

 

● جعبه دنده تیپ ترونیک:

 

گیربکس تیپ ترونیک، نوع کامل تری از گیربکس اتوماتیک بوده که امکان تعویض دنده به صورت دستی را نیز در اختیار شما قرار می دهد. به این صورت که اهرم تعویض دنده را در حالت تیپ ترونیک قرار داده و با حرکت آن به صورت جلو و عقب و یا چپ و راست، دنده ها را به صورت دستی تعویض می نمایید.

 

● پدال های تعویض دنده در پشت فرمان:

بعضی از اتومبیل هایی که گیربکس تیپ ترونیک داشته باشند از این سیستم نیز بهره می گیرند تا لذت رانندگی افزایش یابد. در این اتومبیل ها راننده می تواند با استفاده از پدال های تعبیه شده در پشت و یا روی فرمان، تعویض دستی دنده ها را انجام دهد. از این سیستم ابتدا در خودروهای فرمول یک استفاده می شد.

 

 

● سیستم استارت و ورود بدون کلید:

 

این سیستم که Keyless Go Starter نام دارد در بسیاری از خودروها به صورت استاندارد یا آپشن عرضه می شود. عملکرد آن به این صورت است که راننده با دارابودن یک سوئیچ یا کارت هوشمند به فاصله یک متری خودرو رسیده و قفل درها به صورت اتوماتیک باز می شود. سپس بعد از بازکردن درها می تواند با فشاردادن دکمه Start و نگه داشتن پدال ترمز اتومبیل را روشن کند.

 

● تهویه مطبوع اتوماتیک:

در خودروهایی که مجهز به این سیستم باشند، سرنشینان فقط دمای موردنیاز خود را انتخاب می کنند و سپس سیستم تهویه مطبوع با استفاده از سنسورهای حرارتی وظیفه تنظیم دما را عهده دار می شود. البته شما می توانید دور چرخش فن را نیز به صورت دلخواه تنظیم کنید. بعضی از خودروها دارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با تنظیم چندگانه هستند، یعنی هریک از سرنشینان به طور مستقل می توانند دمای موردنیاز محدوده خود و دور فن را تنظیم کنند.

 

 

● سیستم حافظه صندلی، فرمان و آینه ها:

 

این سیستم برای خانواده هایی که همه اعضای آن از یک خوردو استفاده می کنند بسیار مناسب است و هریک از اع ضا می توانند باتوجه به تعداد حافظه ها، وضعیت صندلی، فرمان و زاویه آینه ها را تنظیم کرده و در یکی از حافظه های تعبیه شده، ثبت نمایند تا در صورت استفاده از خودرو، با فشاردادن کلید معین، وضعیت مطلوب خود را مهیا سازند.

 

● سقف شیشه ای (پانورامیک):

این مدل از سقف به تازگی طرفداران زیادی پیدا کرده و در بسیاری از اتومبیل های جدید دیده می شود. با وجود سقف پانورامیک، فضای کابین بسیار دلبا زو روشن تر به نظر می رسد و شما به راحتی می توانید آسمان را از داخل خودرو مشاهده کنید.

 

ساختار این سقف به صورت دو سانروف تمام شیشه ای بوده که یک ستون عرضی آنها را از هم جدا کرده است. بدین ترتیب امکان بازشدن سانروف برای سرنشینان جلو یا عقب فراهم شده و در صورت تمایل با کشیدن یک محافظ پرده ای می توانید از ورود نور جلوگیری کنید.

 

● دکمه های چندکاره روی فرمان:

دکمه های مختلفی هستند که به صورت فابریک روی فرمان خودرو تعیه شده و با استفاده از آنها می توانید تنظیمات سیستم صوتی و کامپیوتر سفری را کنترل نمایید.

 

سیستم Head Up Display یا همان نمایشگر سربالا: این سیستم ابتدا در هواپیماهای جنگی استفاده می شد و حالا به دنیای خودرو راه یافته است. باوجود این سیستم اطلاعاتی مانند سرعت خودرو، وضعیت دنده و دور موتور به وسیله لیزر روی شیشه جلوی خودرو و در مقابل چشمان راننده نمایش داده می شود.

 

● رادار:

رادار نصب شده روی اتومبیل ها وظیفه تشخیص فاصله با اتومبیل جلویی را برعهده دارد و گاهی با نصب رادارهای مختلف در دو طرف خودرو (سیستم تشخیص نقطه کور)، فاصله ای جانبی نیز بررسی می شود. سیستم رادار با کمک سیستم کروز کنترل پیشرفته، از برخورد خودرو با دیگر خودروها (در جلو و یا اطراف) جلوگیری می کند.

 

 

● سیستم دید در شب یا نایت ویژن:

 

این سیستم در تاریکی شب با کمک دوربین مادون قرمز، تصویر روشن تری از مسیر را روی مانیتور خودرو نمایش می دهد، البته در خودروهایی چون مرسدس بنز S Class یا ب ام و سری ۷ این سیستم با کمک سنورهای حرارتی و رادارها، وجود اشیاء زنده و غیرزنده را در مقابل خودرو تشخیص داده و به وسیله سیستم های هشداردهنده و ترمز خودکار، از تصادف جلوگیری می کنند.

 

● سنسورهای پارک:

این سنسورها در بعضی از اتومبیل ها علاوه بر سپر عقب، روی سپر جلو نیز نصب می شوند و به هنگام پارک کردن با ایجاد آلارم صوتی متغیر، شما را از فاصله برخورد مطلع می سازند. البته بعضی از اتومبیل ها نیز علاوه بر این سیستم، دوربین دید عقب و سیستم کمک پارک را دارا هستند.

 

 

● سیستم مکش درها:

 

این سیستم روی اکثر سدان های مجلل دیده می شود و عملکرد آن بدین صورت است که بدون نیاز به نیروی اضافی، در را در جلوی قفل رها می کنید و سپس با استفاده از سیستم مکش، در به آهستگی و به طور اتوماتیک بسته می شود.

سیستم روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ ها: این سیستم با کمک سنسورهای نوری و باتوجه به میزان تاریکی مسیر، چراغ ها را روشن می کند. البته در حال حاضر نوع هوشمندی از این چراغ ها نیز در بعضی خودروها دیده می شود که میزان تابش نور را در مقابل خودروهایی که از مقابل می آیند کمتر می کند و از آزار دیدن چشم راننده مقابل، جلوگیری می کند.

 

امروزه روند پیشرفت تکنولوژی و ابداع تجهیزات مدرن به قدری سرعت گرفته که هر روز با خبری جدید در این زمینه مواجه می شویم. حتی اگر آخرین مدل از هر وسیله را خریداری کنید، طولی نمی کشد که مدلی جدیدتر و کامل تر از آن به بازار معرفی می شود


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 21 دی 1392برچسب:, | 22:55 | نویسنده : sajad |

 

 


 

● کشف عامل ژنتیکی تسریع زوال مغز:

 

یک دانشمند ایرانی با همراهی محققان دانشگاه استنفورد موفق به شناسایی یک تنوع ژنتیکی کوچک شده که می تواند با بالارفتن سن، سرعت زوال مغز انسان را دوبرابر کند.

دکتر احمد صالحی، دانشمند نوروبیولوژی دانشگاه استنفورد آمریکا با بررسی دی ان ای خلبانان هواپیما با کاهش دوبرابر قابلیت پروازی افراد دارای این تنوع ژنتیکی رو به رو شد. اسکن های مغزی نشان دادند که بخش هیپوکامپ مغز افراد دارای این تغییر ژنتیکی با بالارفتن سن به طور قابل توجهی کوچک تر می شود. هیپوکامپ مسوول حافظه و استدلال مکانی است.

 

 

● کشف ارتباط تغییرات بیومکانیکی سلول ها با سرطان:

 

محقق ایرانی موسسه فناوری ویرجینیا و همکارانش با مطالعه سلول های سطحی اپی تلیال تخمدان موش، امیدهای جدیدی برای تشخیص و درمان سرطان ایجاد کرده اند. مسعود آگاه، مدیر بخش سامانه های میکروالکترومکانیکی (MEMS) موسسه فناوری ویرجینیا و مدیران تحقیق به همراه گروهش با مطالعه ویژگی هیا ویسکوالاستیک سلول های تخمدان موش توانستند تفاوت های میان مراحل اولیه سرطان تخمدان و حالت های پیشرفته و تجهامی آن را تشخیص دهند. این مطالعات نشان دادند که سلول های خوش خیم تخمدان موش، سفت تر و ویسکوزتر هستند.

 

● ساخت «روبات حشره خوار»:

یک دانشمند ایرانی با استفاده از ماده ای که سال ها پیش اختراع کرده، دست به ساخت یک نسخه روباتیک از گیاه ونوس حشره خوار زده که می تواند حشرات را به تله بیندازد.

 

شاید در نگاه اول این روبات که به دست محسن شاهین پور، استاد مهندسی مکانیکی دانشگاه «مین» ساخته شده، بیشتر شبیه یک پروژه کوچک جالب برای یک مهندس به نظر برسد که قصد ساخت یک چیز ساده و کوچک را دارد اما در نگاه دقیق تر، این روبات در حقیقت، نمایشی از یک گونه جدید فناوری است که می تواند به پیشرفت های بیشتر در کاربردهای پزشکی منجر شود.

 

● ارایه روشی جدید برای تولید مواد فروالکریک روی پلاستیک:

در این روش برای تولید الگوهای فروالکتریک از بسترهای پلاستیکی انعطاف پذیر استفاده می شود؛ موادی که تحمل گرمای موردنیاز در فرآیندهای تولید را ندارند. نازنین بصیری غرب، محقق ایرانی و از اساتید موسسه فناروی جورجیا می گوید: ما توانستیم مواد پیزوالکتریک را در شبک های دلخواه بسازیم. این اولین باری است که ساختارهای این چنینی به صورت مستقیم با استفاده از فرآیندی منطبق با CMOS با چنین قدرت تفکیکی ایجاد می شوند. ما نه تنها مواد فروالکتریک را به طور مستقیم روی بستری با دمای پایین ایجاد کردیم، بلکه الگوهایی در مقیاس بسیار کوچک با این مواد به وجود آوردیم.

 

 

● راز ناتوانی هوشی انسان ها در بال های مگس میوه:

 

تیمی از محققان ایرانی و آلمانی با بررسی رفتار مگس های میوه در حال بررسی ارتباط یک جهش ژنی با ناتوانی هوشی ارثی در انسان ها هستند. برخی مگس های میوه به دلیل جهش هایی در ژنی موسوم به dNab۲ نمی توانند بال های خود را در فاصله خیلی نزدیک از بدن شان نگه داشته و همچنین با رفتارهای پروازی و بالارفتن نیز مشکل دارند. در مطالعاتی که به دست محققان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران با همراهی دکتر مسعود گرشاسبی، محقق پست دکتری موسسه مکس بلانک برلین روی چند خانواده ایرانی انجام شدهف جهش های این ژن که در اینجا ZC۳H۱۴ نام دارد، منجر به ناتوانی هوشی شده است.

 

● کشف مکانیزیم دفاعی ذاتی سلول های سالم پستان علیه سلول های سرطانی:

یافته های تحقیق استاد ایرانی دانشگاه برکلی و همکارانش نشان می دهد سلول های سالم پستان با مکانیزم ذاتی دفاعی که با تولید IL۲۵ ایجاد می کنند به نابودی سلول های سرطانی کمک می کنند. دکتر مینا بیسل، محقق ایرانی اینتر کولین ۲۵ تنها روی سلول های سرطانی اثرگذار است و هیچ اثری روی سلول های سالم ندارد. وجود دریافت کننده های IL۲۵ روی سلول های سرطانی و نبود آنها روی سلول های سالم است.

 

 

● ساخت مبدل فراصوت فرکانس بالا با قابلیت تصویربرداری و درمان سرطان:

 

پژوهشگر ایرانی مرکز تحقیقات تصویربرداری پزشکی فراصوت دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و همکارانش موفق به طراحی و ساخت مبدل های فراصوت در فرکانس بالا شدند که در تصویربرداری سه بعدی از اندام های بدن و درمان تومورهای سرطانی در مراحل اولیه شکل گیری کاربرد دارد.

دکتر حمیدرضا چابک، پژوهشگر طرح اظهار کرد: با استفاده از مبدل های فراصوت در فرکانس بالا می توان از تمامی اندام های بدن ازجمله چشم، قلب و سینه عکس برداری سه بعدی انجام داد.

 

 

● ساخت نخستین فرش نامرئی کننده جهان:

 

تیمی از محققان دانشگاه برکلی آمریکا شامل یک محقق پست دکتری ایرانی موفق به ساخت یک فرش نامرئی کننده شده اند که می تواند اجسام را در طیف نور مرئی کامل نامرئی کند. دکتر مجید غرقی با همراهی شش پژوهشگر دیگر در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی توانسته اند از یک شیوه جدید برای پنهان کردن اجسام در زیر لایه ای موسوم به فرش پوششی استفاده کنند. این پژوهشگران در تحقیقات خود از شیوه ای موسوم به نگاشت شبه همایند (QCM) برای پنهان کردن یک شیء با طول ۳۰۰ نانومتر و عرض شش میکرون در زیر یک «فرش پوشش دهنده» بازتابنده استفاده کردند.

 

● ایمنی تجهیزات فضایی ناسا با غلبه بر مشکل داغ کردن تجهیزات الکترونیک:

استاد ایرانی دانشگاه ایلینویز آمریکا با همکاری یک مهندس مرکز فضایی ناسا موفق به ابداع تکنیکی جدید برای کنترل حرارت تجهیزات الکترونیکی شدند که از بالارفتن بیش از حد حرارت و سوختن این تجهیزات پیشگیری می کند. دکتر جمال سیدیعقوبی، رییس دپارتمان مکانیک، مواد و مهندسی هوافضای موسسه فناوری ایلینویز در شیکاگو با همکاری جفری دیدیون، مهندس حرارت مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در مشارکتی فنی با نیروی هوایی آمریکا و آزمایشگاه ملی انرژی تجدیدپذیر به رفع نگرانی های اساسی در زمینه کنترل حرارت تجهیزات الکترونیکی پرداختند.

 

 

● کاهش چشمگیر تلفات تصادفات عابران با ابداع کاپوت ایمن خودرو:

 

یک پژوهشگر ایرانی و همکارانش در انگلستان موفق به ساخت نویع کاپوت خودرو دوستدار عابران پیاده شدند که درصورت برخورد با عابران بخش عمده انرژی برخورد را جذب کرده و ضربه وارده به سر مصدوم را تا حد چشمگیری کاهش می دهد. «کاپوت دوستدار عابران پیاده» که به دست دکتر مهرداد اسعدی و همکارانش در مرکز تخصصی سلباند و با همکاری دانشگاه انگلیا راسکین در کمبریج ساخته شده در حال حاضر با استقبال جدی دو شرکت مطرح در عرصه خودروسازی رو به روست و چند خودروساز دیگر نیز علاقه مندی خود جهت بررسی استفاده از این سیستم ابراز داشته اند.


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 21 دی 1392برچسب:, | 22:52 | نویسنده : sajad |

 

 

 


Near field communication یا ارتباط حوزه نزدیک (NFC) یک فناوری استاندارد در تلفن های هوشمند و ابزارهای مشابه برای برقراری ارتباطات رادیویی با یکدیگر و در مجاورت هم می باشد. این ارتباط در حدود چند سانتیمتر صورت می گیرد که در حال حاضر این فناوری شامل تبادل داده ها می شود و راه اندازی یا نصب آن در برابر فناوری های ارتباطی پیچیده تری مثل Wi-Fi ساده تر است.

 

 

دستگاه های دارای NFC را می توان در سیستم های پرداخت بدون حمل پول، شبیه به آنچه در حال حاضر در کارت های اعتباری مشاهده می شود، استفاده نمود. همچنین از این فناوری در مترو استفاده می شود، به این صورت که پرداخت پول توسط گوشی و کارت خوان صورت می گیرد. NFC عبارت است از مجموعه ای از فن آوری های کوتاه برد بی سیم که به طور معمول برای انتقال اطلاعات به فاصله ایی حدود چهار سانتیمتر نیاز دارد.

 

یکی از راه های ارتباطات در ابزارهایی که این فناوری را پشتیبانی می کنند به این صورت است که ارتباط بین ابزارهای دارای فناوری (NFC) با ابزارهایی که تراشه ی خاموش (NFC) را دارند به صورت روشی به نام "برچسب” یا (Tag)  صورت می گیرد.

 

 

انجمن NFC در تاریخ ۱۸ مارس سال ۲۰۰۴ با دو شرکت سونی و نوکیا شروع به فعالیت کرد. آنها در آن سال برای پیشبرد استفاده فناوری بی سیم با برد کوتاه (NFC) در لوازم الکترونیکی مصرفی از جمله دستگاه های تلفن همراه و رایانه های شخصی سرمایه گذاری های مشترکی کردند. تا تاریخ ژوئن ۲۰۱۲، انجمن دارای بیش از ۱۶۰ عضو می باشد که در میان آنها می توان به: نوکیا، سونی، ویزا، امریکن اکسپرس، پی پال، گوگل، HTC، فیلیپس، سامسونگ و غیره اشاره کرد.

در ۱۷ نوامبر سال ۲۰۱۰ میلادی سه اپراتور بزرگ موبایل یعنی AT&T، ورایزون و تی موبایل سرمایه گذاری مشترکی برای توسعه این فناوری در خاک امریکا در نظر گرفتند. هدف آنها از این کار برای جلو بردن فناوری در زندگی انسان و حمل نکردن پول برای بیش از ۲۰۰ میلیون مشتری بود.

 

NFC یک پوشش استاندارد برای اطلاعات در حال تبادل و ارتباطات دستگاه ها با یکدیگر به وجود می آورد و این موضوع بر اساس فرکانس های رادیویی (RFID) از جمله ISO/IEC 14443 و FeliCa صورت می گیرد.

 

 

Radio-frequency identification یا (RFID) چیست؟

 

یک نوع سیستم ارتباط بدون سیم یا بدون تماس است که میدانهای الکترومغناطیسی با فرکانس های رادیویی برای انتقال اطلاعات از تگ های متصل به یک شی یا یک محیط، به منظور شناسایی و ردیابی آن به صورت خودکار انجام می گیرد. بعضی از برچسب ها (Tag) نیاز به باتری ندارند و توسط میدان های الکترومغناطیسی شناسایی می شوند.

تگ های (RFID) در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال کارخانه های ماشین سازی این برچسب ها را به اتومبیل های موجود در خط تولید یا مونتاژ متصل می کنند تا به مرور زمان از پیشرفت در تولید ماشین مورد نظر از کوچکترین قطعه سوار شده بر روی ماشین تا بزرگترین قطعه نصب شده، مهندسان را در خط تولید مطلع کنند. در کشورهای پیشرفته از این فناوری در نگهداری و محافظت از دام ها و حیوانات خانگی، و خود افراد را در تزریق واکسن در یک بازه ی زمانی خاص مطلع می کند. همچنین در صنایع داروسازی برای طبقه بندی داروها مورد استفاده قرار می گیرد. حتی می توان برچسب های (RFID) در بدن انسان کار گذاشت تا فرد از تمام جزئیات بدن خود از جمله کارکرد ضربان قلب، قند خون، فشارخون و سیستم دستگاه عصبی بدن مغز و نخاغ آگاه شود. البته این کار به تدریج با کمک پزشک صورت می گیرد اما این موضوع یک مشکل دارد و آن هم نگرانی های حریم خصوصی را به وجود می آورد.

 

 

 

NFC

همان طور که در شکل بالا مشاهده می کنید تراشه (RFID) در کنار دانه ی برنج قرار گرفته است.

 

 

ISO/IEC 14443 چیست؟

یک استاندارد بین المللی برای شناسایی ابزارهای کنار یکدیگر و همچنین پردازش پروتوکل ها برای انتقال اطلاعات صورت می گیرد. این استاندارد توسط سه شرکت به نام های نوکیا، فیلیپس و سونی در سال ۲۰۰۴ میلادی توسعه داده شد.

 

 

FeliCa چیست؟

یک سیستم هوشمند ارتباط بدون تماس در زیر مجموعه ی (RFID) است که در کارت های پول الکترونیکی استفاده می شود. این سیستم توسط یک شرکت ژاپنی توسعه داده شده و در زمان نگارش این متن از این فناوری که بخشی از NFC را تشکیل می دهد در کشورهای هنگ کنگ، سنگاپور، ژاپن و ایالات متحده امریکا مورد استفاده قرار می گیرد.


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 21 دی 1392برچسب:, | 22:48 | نویسنده : sajad |

 

 

 

 


 

شاید مهندسانی که آبان سال ۱۲۸۱ خورشیدی، شاهد حرکت قطار برقی خود بودند، تصور هم نمی کردند این نوآوری، جرقه تحولاتی شگرف در حمل و نقل ریلی دهه های آینده شود.

 


در این روز، یک قطار کوچک برقی توانست فاصله بین دو شهر «مارین فلد» و «زوسن» آلمان را روی خطوط ریلی با سرعت ۲۰۳ کیلومتر در ساعت بپیماید. این قطار کوچک، اولین قطار سریع السیر جهان بود؛ اما دسترسی شهروندان عادی به این فناوری چند دهه به طول انجامید.


امروزه برخی شهرها در اروپا و آسیای شرقی از قطارهای سریع السیر بهره می برند. حداکثر سرعت معمول ثبت شده قطارهای سریع السیر در سال ۲۰۱۲ برای سامانه های فعال در کشورهای ژاپن، تایوان، آلمان، ایتالیا و بریتانیا حدود ۳۰۰ کیلومتر در ساعت، در اسپانیا ۳۱۰ کیلومتر در ساعت و در فرانسه ۳۲۰ کیلومتر در ساعت است. همچنین حداکثر سرعت معمول قطارها در چین برابر ۳۴۱ کیلومتر بر ساعت است.

 


البته این قطارها در حالت آزمایشی سرعتی فراتر از این را نیز به دست آورده اند. بالاترین رکورد سرعت قطارهای سریع السیر دنیا، در فرانسه به دست آمد. قطار سریع السیر فرانسوی TGV در حالت آزمایشی توانست سرعتی برابر ۸/۵۷۴ کیلومتر در ساعت را به خود اختصاص دهد. قطارهای مغناطیسی نیز که جزو قطارهای سریع السیر هستند و از فناوری بالاتری برخوردارند در کشور ژاپن به رکورد بالاتری دست یافتند و توانستند با سرعتی برابر با ۵۸۱ کیلومتر در ساعت قلب جو زمین را بشکافند.

 


● توجیه اقتصادی

 


قطارهای سریع السیر در مناطقی که تراکم جمعیتی زیاد است و بنزین نیز قیمت بالایی دارد، بهترین توجیه اقتصادی را دارد و از سایر انواع حمل و نقل با صرفه تر خواهد بود. با این که تعداد کمی از این قطارها، گازوئیل یا سایر سوخت های فسیلی مصرف می کنند، اما نیروگاه هایی که برق مورد نیاز این قطارها را فراهم می کنند بیشتر از سوخت فسیلی بهره می برند. به این ترتیب، این قطارها از نظر مصرف انرژی بهینه هستند. حتی در مواردی که نیروگاه های این قطارها از نفت یا زغال سنگ استفاده می کنند نیز صرفه اقتصادی آنها نسبت به حمل و نقل خودرویی مشهود است. قطارهای سریع السیر معمولا برای حمل مسافر طراحی می شوند؛ البته در برخی از کشورها نظیر فرانسه از این سیستم برای جابه جایی بسته های پستی نیز استفاده می شود.


مزیت قطارهای سریع السیر تنها به هزینه پایین تر آنها محدود نمی شود و از جنبه هایی متفاوت، نسبت به حمل و نقل هوایی از مزیت هایی برخوردارند. با این که سرعت این قطارها کمتر از سرعت هواپیماهای مسافربری است، اما ایستگاه های آنها معمولا در مرکز شهر واقع شده اند، حال آن که فرودگاه ها معمولا در فاصله ای بسیار دورتر از مرکز شهر هستند. همچنین برخلاف سفرهای هوایی، در ایستگاه های این گونه قطارها، خبری از بازرسی وسایل و مدارک نیست و به ندرت به خاطر شرایط نامطلوب جوی با تاخیر روبه رو می شوند. همین مزایای گسترده سبب شده تا پرواز بین برخی از شهرهای اروپایی نظیر پاریس ـ بروکسل، کلن ـ فرانکفورت و برخی شهرهای دیگر برچیده شود. دسترسی به اینترنت و خطوط تلفن در این قطارها سبب ایجاد جذابیت برای مسافرت با قطارهای سریع السیر نسبت به سایر روش های حمل و نقل شده است.یکی از انواع قطارهای سریع السیر که از فناوری پیچیده تری بهره می برد و به خاطر مزایای فراوانش، توجه بسیاری از کشورها را به خود جلب کرده، قطار مغناطیسی است.

 

 


● فناوری ساخت


فناوری استفاده شده در سامانه ریلی مغناطیسی (اعم از خود قطار و ریل مورد استفاده)، شباهت چندانی به حمل و نقل معمول و سنتی ریلی ندارد. در حال حاضر دو نوع فناوری متمایز برای ساخت این گونه قطارها مورد استفاده قرار می گیرد:

 


تعلیق الکترومغناطیسی Electromagnetic Suspension یا EMS به نوعی فناوری اطلاق می شود که در آن آهن رباهای الکتریکی موجود در بدنه قطار به شکل مغناطیسی جذب ریل (که معمولا فولادی است) می شود. با استفاده از سامانه های کنترل الکترونیکی که می توانند فاصله بین قطار و ریل را حفظ کنند، از تماس این دو با هم جلوگیری می شود. از آنجا که گاهی ممکن است کنترل میدان مغناطیسی با خطاهای کوچکی روبه رو شود، امکان لرزش در واگن ها وجود دارد. میدان مغناطیسی با توجه به بار قطار و ناهمواری های احتمالی ریل تغییر می کند تا این فاصله همچنان حفظ شود. لازم به ذکر است که در این فناوری دیگر نیازی به چرخ نیست.

 


از معایب این فناوری می توان به مشکلاتی که میدان مغناطیسی قوی آن برای مسافران ایجاد می کند، اشاره کرد. این میدان مغناطیسی قوی سبب آسیب رسانی به کارت های اعتباری مغناطیسی و همچنین ابزارهای ذخیره اطلاعات (نظیر هارددیسک) می شود، لذا برای محافظت از آنها باید از پوشش ضد مغناطیسی بهره گرفت. همچنین این میدان مغناطیسی اختلالاتی در دستگاه های مصنوعی ضربان ساز (قلب مصنوعی) ایجاد می کند.

 

 


در تعلیق الکترودینامیک Electrodynamic suspension یا EDS، از آهن رباهای اَبَررسانای الکتریکی یا آهن رباهای دائمی بسیار قوی استفاده می شود. میدان مغناطیسی تولید شده توسط این آهن رباها در سیم یا سایر رساناهای موجود در ریل، جریان الکتریکی القا می کنند و به این ترتیب نیروی دافعه ایجاد می شود. یکی از مزایای این روش این است که در آن میدان مغناطیسی ثابت بوده و برخلاف روش تعلیق الکترومغناطیسی، نیازی به کنترل مداوم و تغییر میدان مغناطیسی نیست. قطارهایی که از این فناوری استفاده می کنند در سرعت های پایین، نیاز به حرکت روی چرخ دارند که این خود از معایب این روش محسوب می شود؛ اما در هر صورت این روش، از تعلیق الکترومغناطیسی به صرفه تر است.


البته روش سومی نیز بتازگی طراحی شده که شاید در آینده ای نه چندان دور به کار گرفته شود. این روش تعلیق مغناطیسی ـ دینامیکی (magnetodynamic) یا MDS نام دارد. در این روش یک ردیف آهن ربای دائمی موجود در زیر قطار سبب تعلیق و فاصله گرفتن آن از ریل می شود.

 


انرژی مورد استفاده در قطارهای مغناطیسی، صرف شتاب بخشیدن به قطار می شود.


قطار مغناطیسی انرژی دریافتی را صرف بلند شدن از روی ریل و ثابت کردن حرکت می کند. بیشتر انرژی مصرفی این گونه قطارها، صرف غلبه بر مقاومت هوا می شود. البته می توان مقداری از انرژی مصرفی را با استفاده از فناوری نوینی که برای تولید انرژی از ترمز کردن وجود دارد، بازیابی کرد.قطارهای مغناطیسی جذابیت های فراوانی برای بسیاری از کشورها داشته است و بسیاری از آنها در حال بررسی امکان ایجاد سامانه ریلی مغناطیسی در کشور خود هستند. در این میان می توان به کشورهایی نظیر سوئیس، اندونزی، آلمان، ایالات متحده و پروتوریکو اشاره کرد.

 


با توجه به مزیت های فراوان این سیستم حمل و نقل شاید بهتر باشد کشور عزیزمان نیز قدم هایی در این راه بردارد.

 


● پرواز قطار بر فراز ریل های مغناطیسی

 


قطارهای مغناطیسی به نوعی از سامانه حمل و نقل ریلی اطلاق می شود که از ویژگی شناوری مغناطیسی (maglev یا magnetic Levitation) استفاده می کند. در این شیوه، قطار با استفاده از میدان مغناطیسی از ریل ویژه خود بلند شده و به جلو رانده می شود و به این صورت نیازی به تجهیزات قطارهای معمولی نظیر چرخ و محور نیست. قطارهای مغناطیسی سریع تر و هموارتر از قطارهای معمولی حرکت می کنند. یکی از باورهای نادرستی که در مورد قطارهای مغناطیسی وجود دارد این است که این قطارها روی تک ریل (منوریل) حرکت می کنند. در حالی که این گونه نیست و فقط برخی از قطارهای مغناطیسی روی تک ریل جابه جا می شوند.


اولین قطار مغناطیسی دنیا در سال ۱۹۸۴ در شهر بیرمنگام انگلستان راه اندازی شد. این قطار می توانست با سرعت ۴۲ کیلومتر در ساعت فاصله بین فرودگاه بیرمنگام تا ایستگاه قطار این شهر را طی کند. اما این سامانه در سال ۱۹۹۵ به خاطر پاره ای از مشکلات بسته شد. در گذشته در شهر ونکوور کانادا و نیز شهرهای برلین و هامبورگ آلمان نیز برای مدتی از این شکل حمل و نقل استفاده می شد، اما هر دو آنها بنا به دلایلی تعطیل شد.

 


در حال حاضر تنها دو سامانه حمل و نقل ریلی مغناطیسی برای استفاده عموم در دنیا در حال فعالیت است.


سال ۲۰۰۴، قطار مغناطیسی شانگهای آغاز به کار کرد و سال ۲۰۰۵ نیز سامانه قطار مغناطیسی در ژاپن تاسیس شد. جالب اینجاست که در سه ماه اول تاسیس سامانه قطار مغناطیسی در ژاپن، دو میلیون نفر از آن استفاده کردند. همچنین قرار است دو سامانه حمل و نقل مغناطیسی دیگر در چین و کره جنوبی راه اندازی شود.


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 21 دی 1392برچسب:, | 22:47 | نویسنده : sajad |

.: Weblog Themes By BlackSkin :.